We zijn alweer in Laos! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Arjen en Cerisa reis - WaarBenJij.nu We zijn alweer in Laos! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Arjen en Cerisa reis - WaarBenJij.nu

We zijn alweer in Laos!

Blijf op de hoogte en volg Arjen en Cerisa

02 Maart 2014 | Laos, Vangviang

Sabaidee! (dat betekent hallo in lao-taal, iedereen begroet je hier)

Na nog wat dolfijnen te hebben gespot in cambodja, in het zwembad te hebben gelegen en de tempels van Ankor wat te hebben bewonderd... zijn we alweer aangekomen in Laos (na een busrit waarbij we 5 uur op een kapotte bus hebben moeten wachten). Ondertussen zijn we al een week in Laos en hebben we al fantastische dingen te vertellen!

Laos is een land met veel natuur, veel mooier dan het droge cambodja. Er zijn hier veel jungle achtige landschappen met veel heuvels. De mensen zijn heel erg lief, verlegen en relaxed. En het land is veel minder arm dan we hadden gedacht, eigenlijk vonden we Cambodja veel armer ogen. Alles is hier ook echt dubbel zo duur als in Vietnam en Cambodja, ook daar moesten we even aan wennen. En er ligt hier zelfs een mooie snelweg die vanaf zuid naar midden Laos loopt.

We begonnen op de 4000 eilanden, eigenlijk 2 bewoonde eilanden en verder wat mini stukjes land in de rivier wat ze ook eilanden noemen (zo kom je aan 4000). Wij zaten op Don Det. Prachtige natuur, we hebben 2 dagen gefietst naar het andere eiland en gewandeld en prachtige watervallen gezien. Verder waren er vooral overal toeristen barretjes (van happybar tot reggeabar) waar vooral de échte backpackers vertoefden (mensen die alles afleggen op blote voeten, die blowen tot ze erbij neervallen, dreadlocks hebben en de omtrek van zuidoostazie op een lichaamsdeel getatooeerd).

Na Don det zijn we naar Pakse met de bus gegaan, een stadje waar helemaal niks te beleven is maar waar rondom prachtige natuur is waar je veel kunt doen. We hebben dan ook een 2-daagse scooterloup gedaan waar we de meest gave watervallen hebben gezien en hebben overnacht in een bungalow in het dorpje Tad lo. Ongeveer 200 km afgelegd, je ziet zo ontzettend veel van de omgeving op deze manier en kunt stoppen waar je wil. Je rijdt door een ontzettend groene natuur, door dorpjes (huizen op houten palen) waar veel mensen altijd zwaaien naar je. Lekker gezwommen in watervallen waarvoor we over dirtroads moesten rijden om deze te bereiken (foto's volgen!). Je ziet mensen ook baden in de rivieren in sarongs, wat een bijzonder gezicht is.

Daarna hebben we echt het gaafste ooit gedaan! Namelijk de 'Tree top trekking'. Hierbij hike je 3 dagen door de jungle, waarbij je via ziplines (soort kabelbaan) van boomtop naar boomtop gaat. Ook loop je over wankele bruggen die verbonden zijn van boomtop naar boomtop en beklim je de rotsen. Continu loop je met een helmpje op en een heel tuig aan om jezelf te kunnen zekeren. Dag 1 hebben we 2 uur gehiked, toen kregen we een hele rijsttafel die opgediend lag op de grond op bananenbladeren echt heel lekker! aangekomen bij de ziplines hebben we boven watervallen gehangen, riviertjes en dwars door de jungels gezipt. savonds kom je aan bij het kamp, waar je met z'n allen eet. Om 9 uur gaat de generator uit en moet je naar je boomhut zippen voordat het licht uit is. Echt een bizarre ervaring, je kunt alleen je hut uit door te zippen, alles is open dus je slaapt in een boomhut midden in de natuur. We waarschuwen ze je voor ratten die alles openknagen.. dus hebben we onze tassen maar opgehangen aan de zipline. Niks gehoord gelukkig!! Elke dag ziet er ongeveer hetzelfde uit, heel avontuurlijk dus maar ook echt pittig zo in die hitte 2 km stijgen al hikende.
Hier hebben we ook nog iets grappigs meegemaakt.. Het leek ons een leuk idee om samen van de zipline te gaan. Een van de gidsen vond het ook een grappig idee dus zekerde ons aan elkaar. Echter waren wij 160 kg samen, waardoor de zipline echt super laag hing. Onderweg hebben we dus álle bamboestokken, boomtoppen, struiken en rotsen geraakt die er waren. Veel schaafwondjes op onze benen.. maar onderweg verloor ik dus mijn schoen omdat we achter een boom bleven steken. Die viel dus 20 meter naar beneden midden in de jungle. Alle gidsen moesten lachen toen ik zonder schoen aankwam en ze ons alles hadden zien raken haha, maar gelukkig na een uur zoeken (als een speld in een hooiberg zegmaar) kon ik de volgende dag gewoon verder mét twee schoenen, wat een geluk! En het waren gelukkig maar lichte wondjes die nu al weer weg hoor, niks ergs gelukkig vooral grappig achteraf.
We kunnen nog uren doortypen en vertellen over deze treetop excursie, maar laten we nog wat voor thuis bewaren. Wel echt de gaafste ervaring tot nu toe!

Na Pakse zijn we naar Vientiane gegaan, de saaiste hoofdstad die we ooit hebben meegemaakt. Wel een heel leuk nederlands stel ontmoet waar we nu al een aantal dagen mee optrekken. We zijn dus maar met hun naar het zwembad gegaan en doorgetrokken naar Vang Vieng, waar we nu zijn. Vang vieng was ooit een echte partystad, waar je kon tuben over de rivier. Maar door vele drank, drugs vielen hier vele doden waardoor de overheid het heeft afgekapt. Nu lijkt het dus een wat verlaten relaxstadje. Wij hebben met zn viertjes scoortjes gehuurd en vandaag heel de dag rondgereden op naar grotten en naar the blue lagoon. Meer relaxen vandaag dus. Wel 3 uur om gereden (ipv 15 min) en een lekke band moeten laten plakken, maar verder was het super leuk. Morgen gaan we ronddobberen op de rivier en dan op naar Luang Prabang.

Dikke doei!! en tot het volgende verslag!! knuffels ons.

• 02 Maart 2014 - 16:55

Saskia:

Hoi verliefde .......!
    Wat een gave avonturen maken jullie toch mee.
    Het is zo bizar om te lezen wat voor avonturen jullie allemaal beleven!
    En ik kan me ook goed inleven door jullie gedetailleerde verhalen.
    Ik heb hard op zitten lachen om jullie avontuur, samen gezekerd aan de zipline. Ik zie het al helemaal voor me hahaha.
    Gelukkig dat de wondjes snel verdwenen zijn en dat je schoenenpaar weer compleet is ;-)
    Geniet van het land en van elkaar!
    Ik kijk uit naar het volgende verslag en vooral de foto's!
    Xxxx Saskia

• 02 Maart 2014 - 23:01

Ben En Diny:

Hoi Cerisa / Arjen
    Nou dat betekent dus als jullie samen aan een ziplijn zijn gezekerd en dan nog zo laag komen te hangen dat ahum iemand zekers te teveel lekker gegeten kan zo zijn tol eisen. LOL. Hopelijk heeft iemand dat op film staan. Reuzebenieuwd. Vooral om dat opnieuw en opnieuw en opnieuw te bekijken. Goh maar wat maken jullie veel leuke dingen mee. Nou vishengels meenemen en lekker de rivier op. Heel veel plezier nog. Groetjes Ben en Diny.

• 03 Maart 2014 - 17:04

Lies:

Hoi Lieffies, lijken wel afleveringen van James Bond (the serie). Gelukkig vielen de verwondingen dus mee!!! We horen volgende maand wel alle verhalen in details van jullie. kunnen jullie het nog spannender brengen. hele dikke kus en knuffels Tante Lies en alvast gefeliciteerd met je moeder!

• 03 Maart 2014 - 20:26

Omie:

Me Tarzan, you Jane aan de ziplijn. Wat een fantastisch verhaal ook weer. Ik zie jullie ook wel weer hangen als een stel zwaargewichten bij elkaar :)) Schitterende avonturen, Ceries en Arjen. Jullie lieten mij in spanning wachten op het reisverslag:) maar het was de moeite weer waard! Veel plezier en tot het volgende verslag maar weer. Kusjes Tante Omie

• 03 Maart 2014 - 22:38

Ronald & Mara:

Wow geweldig wat jullie allemaal beleven! Blijf lekker genieten en gefeliciteerd met mama en schoonmama. Dikke zien van ons!

• 04 Maart 2014 - 13:26

Marije:

Hahaha heerlijk verhaal over die zipline! Gaaf dat Laos zo mooi en leuk is! Nog een week genieten daar dan lekker naar Indo! Dikke kus Marije

• 04 Maart 2014 - 21:28

Mama:

Wat een avonturen maken jullie mee. Haha jullie moesten ook samen romantisch samen aan 1 zipline. Geweldig om te lezen. En je hebt lekkere noedels gegeten in Laos, staat wel niet in het verslag. Toch?!
    Ik heb het ook geweeeeeeeeeeeeèldig naar mijn zin hoor:-)) Op naar jullie volgende belevenissen. kusjessss

• 04 Maart 2014 - 21:48

Laurens En Joke:

Superleuk weer allemaal. Luang Prabang zullen jullie ook best smaken. Lekke r bij de bakkerijtjes annex boekhandels ontbijten.... franse croisantjes..... Mits je genoeg kippen hebt LOL